Lupaan auttaa organisaatioita tiedonhallinnassa. Käyttäessäni tätä termiä tarkoitan varsinaisen tieto-sanan lisäksi toisaalta informaatiota ja toisaalta dataa. Data on raakamateriaalia, informaatio järjestettyä ja merkityksellistä dataa ja tieto informaatiota syvempi ymmärrys.
Yritykseni nimeksi valikoitui useiden vaihtoehtojen joukosta Tiedos. Se oli aikoinaan yksi data-sanan suomennosehdotuksista. Muita olivat anne; anteet, aje, ape, luote, syöte ja täsme. Suoraan käännettynä latinan sana data on annettu-sanan monikko eli ”annetut”. Vaikka tulevat tuotteeni ja palveluni eivät liity suoraan dataan enkä tarjoa esimerkiksi yksityiskohtaista tietoa kerätyn datan optimaalisesta hyödyntämisestä, liittyy datan hallinta olennaisesti tietomassojen kokonaisuuden hallintaan. Data on siis raakatietoa, joka koostuu numeroista, sanoista, symboleista tai mittauksista. Se on perustiedon lähtökohta, joka ei vielä itsessään anna ymmärrystä tai tarkoitusta. Data voi olla kvantitatiivista (mitattavaa) tai kvalitatiivista (kuvailevaa). Esimerkiksi lämpötilan mittaukset, asiakkaiden ostoshistoriat tai DNA-sekvenssit ovat kaikki dataa. Voin auttaa organisaatiota esimerkiksi asiakkaiden ostohistorioista kertovan datan koko elinkaaren hallinnassa.
Dataa käsiteltäessä, järjestettäessä ja tulkittaessa syntyy informaatiota. Se antaa datalle merkityksen ja ymmärryksen. Informaatio on siis käsiteltyä dataa, jolla on viestinnällinen merkitys. Esimerkiksi taulukko, joka esittää myyntilukuja kuukausittain ja vertaa niitä aiempiin vuosiin, on informaatiota.
Tieto syntyy informaation pohjalta, kun yksilö tai yhteisö omaksuu, ymmärtää ja yhdistää informaatiota osaksi omaa käsitystään maailmasta. Tieto voi myös liittyä kokemukseen ja intuitioon. Esimerkiksi ymmärtäminen siitä, miten tietyt markkinatilanteet vaikuttavat osakkeiden arvoon, edustaa tietoa.
Suuri päämääräni on auttaa yrityksiä ja muita organisaatioita vapauttamaan resurssejaan ydintehtäviinsä ja kasvuunsa ketterän tiedonhallinnan avulla. Tällä siis tarkoitan sekä datan, informaation että tiedon koko elinkaaren hallintaa niiden synty- tai saapumishetkestä tuhoamishetkeen tai pysyvästi säilytettävän tiedon passiiviarkistointiin.
Sujuva tiedonhallinta johtaa organisaation asiantuntemuksen ja tietämyksen parempaan hyödyntämiseen, koska tieto on tietämyksen ja asiantuntemuksen perusta. Tiedon avulla yritykset voivat paremmin ymmärtää asiakkaidensa tarpeita, ennustaa markkinoiden suuntauksia ja optimoida toimintaansa.
Kiitos lukemisesta! Ennen kuin lopetan, kutsun sinut mukaan tällä viikolla perustamaan Facebook-ryhmään nimeltä Tiedonhallinta ja arkistointi. Sinne ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet keskusteleman kaikista aiheeseen liittyvistä aiheista.
-Hanna