Tämän podcastin 6. jaksossa haastattelin virtuaaliassarina toimivaa Maria Lellaa Asiainselvitystoimistosta, ja puhuimme esimerkiksi siitä, mitä virtuaaliassistentti tarkoittaa ja miten yrittäjän arki konkreettisesti helpottuu, kun virtuaaliassari rientää hätiin. Eli tuo jakso kannattaa kuunnella, jos pohtii esimerkiksi miten yhteistyö virtuaaliassarin kanssa konkreettisesti toimii, jos tuntuu että tarvitsee yrityksensä tehtäviin apua.
Tässä jaksossa puolestaan vieraana on Vailolla- ja KirsiSoini-brändien perustaja, virtuaaliassistentti ja mm. virtuaaliassistentteja kouluttava ja konsulttina toimiva, upea ja monitaitoinen Kirsi Soini, ja näkökulma on enemmän sellainen, miten virtuaaliassistenttina työskentelystä kiinnostunut voi selvittää, olisiko se oma juttu ja miten virtuaaliassistenttina toiminnassa pääsee alkuun. Tässä jaksossa pääset siis tutustumaan Kirsiin ja kurkkaamaan virtuaaliassistenttien koulutusten kulisseihin.
Joko olemme tuttuja? Olen tiedonhallinnan ja arkistoinnin kouluttaja ja asiantuntija sekä digijärjestäjä Hanna Martikainen ja minulla on Tiedos-niminen yritys.
Podcastissani kerron, miten yrittäjänä järjestät kansiosi eli tiedostosi, paperisi ja muut asiakirjasi ja dokumenttisi sekä ylläpidät tuon luomasi järjestyksen helposti, ilman turhautumista, ja vaikka olisit huippukiireinen. Esittelen myös muita konkreettisia keinoja, joilla saavutat tasapainoisen yrittäjän arjen, vaikka se olisi täynnä kuormittavia tekijöitä. Jos siis olet yrittäjä tai aiot ryhtyä yrittäjäksi ja haluat kansioihisi mutta myös koko liiketoimintaasi ja yrittäjyyteesi selkeyttä, järjestystä ja tasapainoa, ota podcastini kuunteluun!
Kuuntelemalla podcastin kuulet vastaukset esimerkiksi näihin kysymyksiin:
1. Kuka on Kirsi Soini?
2. Miten päädyit virtuaaliassistentiksi ja miten kouluttajaksi ja konsultiksi?
3. Oletko erikoistunut virtuaaliassistenttina tai onko tiimisi erikoistunut tarjoamaan tietynlaisia palveluita tai palveluita tietynlaisille yrityksille?
4. Voiko kuka tahansa ryhtyä virtuaaliassistentiksi? Pitääkö olla y-tunnus tai toimia kevytyrittäjänä? Voiko työskennellä toisen palveluksessa?
5. Mitä taitoja pitää ainakin olla? Entä ominaisuuksia?
6. Näetkö yrityksen tiedonhallintaan ja yritystietojen arkistoinnin osaamiseen liittyvät tehtävät tärkeinä ainakin osalle virtuaaliassistenteista?
7. Sinulla on olemassa verkkokurssi virtuaaliassistenttina aloitteleville, ja syyskuussa alkaa taas myös livetapaamisista koostuva etäkoulutus virtuaaliassitenteille. Kenelle tämä kurssi ja koulutus sopivat ja jos miettii näiden kahden välillä, niin suosittelisitko jompaa kumpaa erityisesti tietyille kohderyhmille?
8. Voivatko virtuaaliassitentin hommat olla joko pää- tai sivutyö, tai pää- tai sivutulojen lähde? Voiko tällainen virtuaaliassistentiksi kouluttautuminen ja virtuaaliassistenttina työskentely tuoda helpotusta olemassa olevaan liiketoimintaan toisaalta lisätulojen, toisaalta esim. sen merkeissä että kyseessä on paikasta riippumaton etätyö?
Tutustu Kirsiin:
>>> Ajankohtaiset kurssit ja koulutukset virtuaaliassistenteille
>>> Virtuaaliassistenttipalvelut
>>> Koulutukset ja konsultointi